MENU CLOSE

Raphaëlle Bessette-Viens

PhD Student, Humanities PhD program, Concordia University

2020 DIU, ArTeC+, Université Paris Nanterre, Université Paris 8

2018 MA, Visual Anthropology, Université Paris Nanterre

2015 MA, Gender Studies, Université de Genève

Raphaelle Bessette-Viens is a doctoral student in the HUMA PhD program at Concordia University. Their collaborative research-creation project investigates the affective trajectories of persons undergoing elective breast and torso surgeries. Their research interests engage with critical disability, crip and queer theories and their approach is rooted in a transfeminist analysis which is non-essentialist and intersectional. Coming from a background in gender studies and visual anthropology, they are interested in the ways collaborative filmmaking can be used to investigate the intimate experiences of individuals engaging in surgical trajectories and question normative representations of bodies.

 

Articles

  1. Martin, H., Bessette-Viens, R. & Bendjama, R. (2020) Critiquer et reconduire les normes de genre. Une analyse de discours sur la chirurgie esthétique des organes génitaux. In A. Alessandrin, J. Dagorn, A. Meidani, G. Richard, M. Toulze (dir.), Les minorités de genre et de sexualité face aux soins (pp.111-119). Lormont : Le Bord de l’eau.
  2. Martin, H., Bessette-Viens, R. & Bendjama, R. (2019) L’épanouissement sexuel dans les discours sur la chirurgie esthétique des organes génitaux. In G. Girard, I., Perreault, N. Sallée (dir.), Sexualité, savoirs et pouvoirs (pp. 49-60). Montréal : Les Presses de l’Université de Montréal.
  3. Martin, H., Bendjama, R. & Bessette-Viens, R. (2019). Du sexe génital au sexe subjectif ou les reconfigurations du dimorphisme sexuel. In H. Martin & M. Roca i Escoda (dir.), Sexuer le corps. Huit études sur des pratiques médicales d’hier et d’aujourd’hui (pp. 51-67). Lausanne : Éditions HETSL.
  4. Martin, H., Bessette-Viens, R., Bendjama, R. (2018). Améliorer son sexe par la chirurgie esthétique: subjectivité et individuation des normes dans les forums de discussion. In E. Carpigo, H. Gebel, V. Gourinat, N. Kefi & S. Ludwig (Eds), Corps meurtris, beaux et subversifs. Réflexions transdisciplinaires sur les modifications corporelles. (pp. 77-84). Nancy : PUN – Editions Universitaires de Lorraine.
  5. Martin, H., Bendjama, R., & Bessette-Viens, R. (2018). Adapter le sexe au bien être. Une analyse de discours de médecins pratiquant des chirurgies esthétiques des organes génitaux féminins. In D. Gardey & M. Vuille, Les sciences du désir. La sexualité féminine, de la psychanalyse aux neurosciences (pp.213-228), Lormont : Le Bord de l’eau. Martin, H., Bendjama, R., Bessette-Viens, R. (2017). Performer son sexe. La chirurgie d’amélioration des organes génitaux du début du XXIe siècle selon les sites web qui la promeuvent en Suisse romande. GLAD! Revue sur le langage, le genre, les sexualités, 1
  6. Bessette-Viens, R. (2017). Des engagements féministes à Genève: une catégorisation en deux idéaltypes. Nouvelles Questions Féministes, 36, 85-99
  7. Bessette-Viens, R. (2015) Mouvements féministes en Suisse francophone, Féminétudes, 20, 66-73

 

Media production

  1. Le jour du Printemps (2019, co-directed with Tom Boyaval): Tom underwent a mastectomy on March 21, 2018. Following a healing complication, he is waiting for his surgeon’s approval to resume his daily activities. The film focuses on his post-surgical journey and tells the story of the necessary and positive sides of elective surgeries while considering the possible setbacks and complications that can arise in these situations. (Premiers Regards Prize, Festival international Jean Rouch 2019; Screening at Rature Festival 2019, Geneva and Festival des Merveilles 2019, Paris; Official selection, Festival international de films ethnographiques du Québec, FIFEQ 2020-2021).

 

raphaelle.bessette-viens@mail.concordia.ca